Korzystamy z cookie w celach analitycznych. Akceptuj ciasteczka Dowiedz się więcej

Epromocja

Historia reklamy internetowej

Reklama jest dźwignią handlu istnieje od wieków, choć wciąż modyfikowane są jej narzędzia. Dziś posługuje się ona instrumentami, jakie jeszcze 30 lat temu były całkowicie nieznane. Reklama internetowa w ciągu niespełna 20-stu lat zdecydowanie ewoluowała, przyjmując coraz to bardziej zaawansowane formy. Jaka jest historia reklamy w Internecie?

Za pierwsze przejawy reklamy internetowej uważa się paski reklamowe, które zamieszczane były na stronach internetowych magazynów. Pierwsza taka forma reklamowa pojawiła się w magazynie w 1994 roku i od tego czasu datuje się historię reklamy internetowej. Na marginesie należy powiedzieć, że każda strona internetowa produktu, usługi, marki czy też firmy jest przejawem reklamy bezpośredniej, choć internauci rzadko kiedy w ten sposób utożsamiają odwiedzane przez siebie witryny www.

Paski reklamowe, które zapoczątkowały reklamę internetową, dały też początek bannerom, które w ciągu kilku lat stały się najbardziej powszechnie stosowaną formą reklamy w sieci internetowej. W latach 90-tych ubiegłego stulecia bannery postrzegane były jako forma reklamy online, ale równocześnie jako rozszerzenie na serwisy internetowe tradycyjnych form reklamowych, jakie drukowane były w prasie. Zadaniem bannerów było budowanie w świadomości docelowych odbiorców, istnienia danego produktu.

 

Statyczne, nieruchome bannery wkrótce zaczęły nudzić internautów, ale z pomocą przyszły bannery w formie animowanej, tzw. GIF-y. Szybko zauważono różnicę w skuteczności tak skonstruowanego przekazu reklamowego. Animacja skupiała uwagę odbiorców i łatwiej było do nich trafić z przekazem reklamowych. Bannery powodowały, że użytkownik podejmował akcję – klikał w nie, przenosząc się na stronę internetową. Bannery animowane miały jeszcze jedną zaletę, a mianowicie pozwalały na umieszczanie w ich obrębie znacznie dłuższych przekazów reklamowych, co podnosiło skuteczność bannera, tj. stosunek liczby  osób, które zdecydowały się na kliknięcie, do liczby wyświetleń banera, czyli tzw. odsłon.

Współcześnie reklama internetowa nadal wykorzystuje w swoim działaniu bannery, choć są one wypierane z rynku przez bardziej atrakcyjne formy reklamowe, bardziej zaawansowane pod względem technologii pomysłów kreacyjnych. Trudno powiedzieć, co w najbliższej przyszłości czeka reklamę internetową i jakie jej formy będą znane nam za 5-10 lat.

 

Źródło: http://www.marketinginternetowy.pl/historia-reklamy-internetowej/